سال اول زندگی پنجره ای مهم برای جلوگیری از چاقی است

20 ژوئن 2021 - تشویق کودکان به تغذیه سالم هرگز زود نیست، زیرا محققان شواهدی را یافته اند که نشان می دهد چاقی از اولین سال زندگی شروع می شود.

یک مطالعه ی جدید در برزیل نشان داد که آموزش مادران باردار در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی تأثیر مثبت زیادی بر فرزندان آنها هنگام تولد دارد.در سه سالگی، آن دسته از کودکانی که والدین آنها غذاهای سالم مصرف می کردند، چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف می کردند و با رسیدن به شش سالگی چربی بدنی کمتری داشتند.

نویسنده ی ارشد این مقاله، دکتر کارولین سنگالی، از دانشگاه دولتی علوم بهداشتی در پورتو آلگره (UFCSPA) در برزیل، گفت: سال اول پس از تولد دریچه مهمی برای ایجاد عاداتی است که بر الگوهای سلامتی در طول زندگی فرد تأثیر می گذارد.پیام این مطالعه به سراسر جهان این است که برای جلوگیری از چاقی در مراحل بعدی زندگی می توانید به مادران کمک کنید تا رفتارهای تغذیه ای خود را تغییر دهند و کودکان خود را از دوره ی جنینی به خوبی تغذیه کنند.

این کارآزمایی شامل ثبت نام از تعدادی از مادران باردار بود که در یک برنامه آموزشی برای افزایش دانش خود درباره ی رژیم غذایی شرکت کرده بودند.

به همه والدین گفته شد كه نباید به كودكان دو ساله، كوكی، اسنک، نوشابه و شیرینی داده شود. پس از تولد کودکان، رشد آنها در شش ماهگی، 12 ماهگی، سه سالگی و شش سالگی با دقت اندازه گیری شد.

دکتر مارشیا ویتولو، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه UFCSPA، گفت: موضوع بسیار تعجب آور این بود که مادران در آزمایش تصادفی ما، غذاهای فوق العاده فرآوری شده، که سرشار از قند و چربی هستند را از همان اوایل کودکی یعنی از شش ماهگی به کودکان خود می دادند. این رفتار را می توان با تأثیرات فرهنگی و بازاریابی شدید غذاهای فرآوری شده برای کودکان که در سطح جهانی ادامه دارد، توضیح داد.

دکتر L.H. Lumey از دانشکده بهداشت عمومی کلمبیا میلمن، گفت: بسیاری از افراد برجسته از جمله آلیس واترز، جیمی الیور و میشل اوباما تلاش کرده اند تا ناهار مدرسه و عادات غذایی کودکان در سن مدرسه را بهبود بخشند تا به مبارزه با چاقی کمک کنند.همه ی این تلاش ها باید مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. آنچه این مطالعه نشان می دهد این است که شاید مجبور باشیم اقدامات و توصیه های تغذیه ای را بسیار زودتر آغاز کنیم. روش های تغذیه در اوایل زندگی می توانند تأثیر قابل توجهی در اندازه ی بدنی کودکان پیش دبستانی و اپیدمی چاقی در جهان داشته باشند.

این یافته ها در مجله Human Nutrition and Dietetics منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jun/study-shows-first-year-of-life-is-critical-window-to-avoid-obesity.html